Konkrete genstande

Naturlig brug af matematik

Dit barn kan få oplevelser med matematik på mange måder. Oplevelserne kan handle om at mestre konkrete genstande.

Måske har I overvejet at renovere derhjemme eller købe et nyt møbel. Derfor har I brug for at måle op. Du tager måske en tommestok eller et målebånd frem som dit barn er nysgerrig på.

Tommestokken og målebåndet er eksempler på konkrete genstande. Det kan være, at dit barn folder tommestokken i mønstre eller bruger den på andre måder end det, der er formålet, men dit barn har stadig erfaret, hvad en tommestok er.

Hvis du involverer dit barn i, hvordan redskaberne bruges til at måle med, får dit barn samtidig en fornemmelse for forskellige længder. Måske spørger dit barn tilmed, hvorfor det hedder en tommestok. Det er ikke sikkert, at du altid kender svaret på den slags spørgsmål, men I kan undersøge det sammen. På denne måde opstår der situationer, hvor matematik indgår på en naturlig måde i jeres hverdag. Både den konkrete erfaring og fornemmelse er nyttigt at have i matematikundervisningen i skolen.

Det er en fordel, hvis dit barn har en fornemmelse for, hvor meget 1 time, 1 meter eller 1 kg er. Tænk over at gøre f.eks. stopur, målebånd og vægt let tilgængelige for dit barn i dagligdagen eller i leg. 

Det er vigtigt, at dit barn selv oplever og erfarer, for eksempel ved at bage eller planlægge en rejse med tog eller bus. Der er forskel på at få ting fortalt og opleve tingene selv. Faktuel viden om, at en time svarer til 60 minutter, ikke det samme som at kunne fornemme om en time er lang eller kort tid i forskellige situationer.

Sammen med dit barns fornemmelse for verden, er det godt, hvis dit barn kender mange konkrete genstande, fx: ure, vægte, termometre, bøger, terninger, kortspil, togplaner eller ting i naturen. Fornemmelse, erfaringer og viden om konkrete genstande opnår dit barn gennem oplevelser i hverdagen - ikke kun i skolen.

Har du et spørgsmål, du vil stille om Konkrete genstande? Skriv det i Webmatematiks forum!
Har du en kommentar til indholdet på denne side? Send os en mail!