Start en samtale med dit barn

Nogle gange kan det være svært at starte en samtale om skolen med dit barn. Enten fortæller dit barn slet ikke noget eller også fortæller de så meget, at det kan være svært at finde rundt i. Der er stor forskel på om dit barn lige er begyndt i skole eller har gået i skole mange år. Nogle forældre oplever at deres børn bliver mere lukkede når de kommer i puberteten, hvilket er helt normalt. På denne side kan du læse om gode råd til at starte en samtale med dit barn om skolen - uanset dit barns alder. Nederst i artiklen har vi nogle råd, der kan hjælpe dig med at tale om, hvordan det går i matematik, og hvilke spørgsmål, der har særlig høj kvalitet i faget.

At starte en samtale

Mange forældre kender denne situation. I har sat jer klar til at spise aftensmad og du vil gerne vide, hvordan dit barn har haft det i dag, og derfor spørger du:

Forælder: ”Hvordan har din dag været?”
Barn: ”Den har været okay”
Forælder: ”Hvad har du lavet i dag?”
Barn: ”Mange ting”

Derefter oplever mange forældre, at det kan være svært at komme videre. Det er ofte når man som forælder synes, at der er allermest brug for at tale sammen, at det er allermest svært. Den gode nyhed er, at der ikke skal så mange ændringer til før du kan forbedre chancerne for at starte en samtale med dit barn.

Her er 5 generelle råd

Råd nr. 1: Vær mere konkret i dit spørgsmål

I stedet for at spørge, hvordan dagen er gået, så spørg om en helt bestemt ting. F.eks. ”hvordan gik det i matematik i dag?” eller ”hvilket fag var det bedste i dag?”.
Når du spørger dit barn, hvordan hele dagen er gået, så kan det være svært for dit barn at finde rundt i alle dagens indtryk. Årsagen til, at dit barn svarer ”den har været okay” kan være et udtryk for, at du stiller et overvældende spørgsmål. Børn i alle aldre (og voksne) kan have svært ved at overskue hele dagen på én gang.

Råd nr. 2: Brug ugeplanen, men lad være at quizze

Hvis dit barns lærer skriver en ugeplan, kan du med fordel bruge planen til at gøre dine spørgsmål konkrete. Hvis du har læst, at dit barn har haft om ligninger i matematik, kan du spørge: ”hvad lavede I med ligningerne i dag?”. Du skal dog lade være med at quizze dit barn. Dit barn skal ikke opleve at hjemmet er en test af om de har hørt efter i skolen - man ville som voksen også være træt af at blive testet i sit arbejde når man har fri. Der er andre måde at følge med i dit barns faglighed end at spørge direkte, hvilket du kan læse mere om længere nede i artiklen.

Råd nr. 3: Advar dit barn og giv dit barn tid

Når du spørger dit barn, så giv tid før de skal svare. Du kan advare dit barn om at du vil snakke og selv lave noget andet i mellemtiden. F.eks. kan du sige: ”jeg er rigtig nysgerrig på, hvordan det gik i matematiktimen i dag - kan du ikke lige tænke over det mens vi låser cyklerne op?” eller ”jeg er nysgerrig på, hvad du synes var det bedste fag i dag - kan du ikke lige tænke over det mens du dækker bord, så kan vi tale om det mens vi spiser”. På den måde får dit barn mulighed for at overveje dit spørgsmål inden I skal tale sammen. Dit barn får mulighed for at strukturere sine tanker og ofte bliver jeres samtale bedre.

Råd nr. 4: Start selv samtalen

I stedet for at det altid er dit barn, der skal begynde, kan du selv lægge ud. Hvis du har en mistanke om at dit barn har en konflikt med en kammerat, kan du tage udgangspunkt i dine egne oplevelser. F.eks. kan du sige ”ej, jeg har været lidt uvenner med en kollega de seneste par dage, men i dag havde vi en rigtig god snak - har du prøvet at være uvenner med nogen fra klassen?”.
Måske er du i tvivl om dit barn har svært ved noget fagligt. I stedet for at spørge direkte, kan du sige ”lige nu er vi i gang med at bygge et hus for en kunde og det er vildt svært at lægge gulvet - har du prøvet, at det kan være svært nogle gange i skolen?”.

Råd nr. 5: Lad dit barn tale og lytte 

Du og dit barns samtale skal gerne være en samtale og ikke en monolog. Når du taler med dit barn så husk, at både du og dit barn skal sige noget. Det bedste ville være, hvis dit barn vænner sig til at spørge dig, hvordan det gik på dit arbejde i dag, så bliver dialogen ligeværdig. Du kan begynde denne vane med at lade dit barn fortælle først, og derefter fortælle om din dag - også selvom du ikke er blevet spurgt.

Ovenstående 5 råd kan opsummeres til:

Vær konkret, brug ugeplan, giv tid, start selv, tal og lyt.

Aldersbestemte råd

Der er også nogle særlige kneb du kan bruge til børn på forskellige klassetrin. Her kan du læse om nogle af disse særlige kneb.

Særligt til børn i indskolingen (0. til 3. klasse)

  • Godnathistorie
    Det kan være en god idé at læse godnathistorie sammen. At have god tid inden sengetid, hvor der er ro og tryghed, er en god mulighed for at tale med dit barn. Der er også gode muligheder for at lære. Hvis dit barn selv kan læse, kan I skiftes til at læse højt. De ord dit barn lærer gennem at læse historier vil gavne i alle skolens fag.

  • Lad dit barn tegne
    Hvis dit barn har svært ved at fortælle om dagen, så bed det tegne en tegning over, hvad der skete i f.eks. matematik. Så kan du spørge ind til de ting som bliver tegnet.

Særligt til børn på mellemtrinet (4. til 6. klasse)

  • Lad dit barn tegne
    Ligesom med indskolingsbørn, kan det være lettere for et barn i 4. klasse at tegne, hvad der er sket i skolen. Så kan du spørge ind til de ting, der er på tegningen.
  • Lad dit barn skrive
    Hvis dit barn finder glæde ved at skrive, så spørg om de kan skrive en historie om, hvad der skete i f.eks. matematik. Så kan du spørge ind til de ting, som bliver skrevet. På den måde giver du dit barn tid til at tænke, samtidig med at dit barn træner skrivning.

Særligt til børn i udskolingen (7. til 9. klasse)

  • Gå en tur
    Det er en anden oplevelse at tale sammen mens man går. Dit store barn føler sig ikke fanget i situationen ligesom derhjemme under middagen. Gåturen kan måske åbne op for en samtale.

  • Vær tålmodig
    Der sker meget i dit barns liv i øjeblikket. I stedet for at presse dit barn, så vær tålmodig. Grib de chancer der opstår for at have en samtale.

Samtaler om matematik

Ovenstående råd handler om, hvordan du kan starte en samtale om alt muligt med dit barn, men det er også væsentligt, hvordan I taler om matematik. Særligt to spørgsmål har god effekt. Spørgsmålene kan stilles både når I arbejder med opgaver og når I taler om matematik eller regner regnestykker i hverdagen.

  • Spørgsmål 1: ”Er det altid rigtigt?”
  • Spørgsmål 2: ”Hvordan har du løst det?”

Vi har skrevet to eksempler på, hvorfor disse spørgsmål er gode at stille dit barn.

Eksempel nr. 1:

Dit barn siger stolt: ”Når jeg ganger med 10, så skal jeg bare sætte 0 bag på!”

Det er måske en opdagelse som dit barn selv har gjort eller noget som dit barn har fået fortalt. Men her er det guld værd at sige: ”Hvor spændende, men er det altid rigtigt?

Bagefter kan man undersøge om det altid er rigtigt. Når man ganger 5 med 10, så er reglen god nok.

$$ 5\cdot 10 = 50 $$

Men når man ganger 2,5 med 10, så gælder reglen faktisk ikke længere.

$$ 2{,}5 \cdot 10 = 25 $$

Spørgsmålet er altså godt, fordi det er med til at undersøge om der findes grænser for hvornår en regel gælder i matematik. Du behøver ikke at kende svaret på forhånd som forælder. Mange ganger er det rigtig godt at være nysgerrig sammen med dit barn.

Eksempel nr. 2:

Dit barn sidder og arbejder med matematik derhjemme og vil gerne vide om en opgave er løst rigtigt. Opgaven går ud på at finde arealet af et rektangel som nedenstående.

Selvom det ser rigtigt ud, så er det vigtigt at du som forælder siger: ”Det ser rigtigt ud, men hvordan har du løst det?

Dit barn har nemlig slet ikke beregnet arealet, men derimod omkredsen af rektanglet. I dette tilfælde er de to resultater tilfældigvis ens, men du opdager først fejlen når dit barn forklarer, hvordan de har løst opgaven.

I vores artikel om matematik i hjemmet kan du få gode råd til, hvilke aktiviteter I kan lave, hvor der indgår matematik på en naturlig måde. Det er særligt væsentligt at holde sig fra spørgsmål, der presser matematik og udregninger ind i situationer, hvor det ikke optræder naturligt.

Har du et spørgsmål, du vil stille om Start en samtale med dit barn? Skriv det i Webmatematiks forum!
Har du en kommentar til indholdet på denne side? Send os en mail!