Start en samtale med dit barn

Nogle gange kan det være svært at starte en samtale om skolen med dit barn. Enten fortæller dit barn slet ikke noget eller også fortæller de så meget, at det kan være svært at finde rundt i. Der er stor forskel på om dit barn lige er begyndt i skole eller har gået i skole mange år. Nogle forældre oplever at deres børn bliver mere lukkede når de kommer i puberteten, hvilket er helt normalt. På denne side kan du læse om gode råd til at starte en samtale med dit barn om skolen - uanset dit barns alder. Nederst i artiklen har vi nogle råd, der kan hjælpe dig med at tale om, hvordan det går i matematik, og hvilke spørgsmål, der har særlig høj kvalitet i faget.

At starte en samtale

Mange forældre kender denne situation. I har sat jer klar til at spise aftensmad og du vil gerne vide, hvordan dit barn har haft det i dag, og derfor spørger du:

Forælder: ”Hvordan har din dag været?”
Barn: ”Den har været okay”
Forælder: ”Hvad har du lavet i dag?”
Barn: ”Mange ting”

Derefter oplever mange forældre, at det kan være svært at komme videre. Det er ofte når man som forælder synes, at der er allermest brug for at tale sammen, at det er allermest svært. Den gode nyhed er, at der ikke skal så mange ændringer til før du kan forbedre chancerne for at starte en samtale med dit barn.

Her er 5 generelle råd

Råd nr. 1: Vær mere konkret i dit spørgsmål

I stedet for at spørge, hvordan dagen er gået, så spørg om en helt bestemt ting. F.eks. ”hvordan gik det i matematik i dag?” eller ”hvilket fag var det bedste i dag?”.
Når du spørger dit barn, hvordan hele dagen er gået, så kan det være svært for dit barn at finde rundt i alle dagens indtryk. Årsagen til, at dit barn svarer ”den har været okay” kan være et udtryk for, at du stiller et overvældende spørgsmål. Børn i alle aldre (og voksne) kan have svært ved at overskue hele dagen på én gang.

Råd nr. 2: Brug ugeplanen, men lad være at quizze

Hvis dit barns lærer skriver en ugeplan, kan du med fordel bruge planen til at gøre dine spørgsmål konkrete. Hvis du har læst, at dit barn har haft om ligninger i matematik, kan du spørge: ”hvad lavede I med ligningerne i dag?”. Du skal dog lade være med at quizze dit barn. Dit barn skal ikke opleve at hjemmet er en test af om de har hørt efter i skolen - man ville som voksen også være træt af at blive testet i sit arbejde når man har fri. Der er andre måde at følge med i dit barns faglighed end at spørge direkte, hvilket du kan læse mere om længere nede i artiklen.

Råd nr. 3: Advar dit barn og giv dit barn tid

Når du spørger dit barn, så giv tid før de skal svare. Du kan advare dit barn om at du vil snakke og selv lave noget andet i mellemtiden. F.eks. kan du sige: ”jeg er rigtig nysgerrig på, hvordan det gik i matematiktimen i dag - kan du ikke lige tænke over det mens vi låser cyklerne op?” eller ”jeg er nysgerrig på, hvad du synes var det bedste fag i dag - kan du ikke lige tænke over det mens du dækker bord, så kan vi tale om det mens vi spiser”. På den måde får dit barn mulighed for at overveje dit spørgsmål inden I skal tale sammen. Dit barn får mulighed for at strukturere sine tanker og ofte bliver jeres samtale bedre.

Råd nr. 4: Start selv samtalen

I stedet for at det altid er dit barn, der skal begynde, kan du selv lægge ud. Hvis du har en mistanke om at dit barn har en konflikt med en kammerat, kan du tage udgangspunkt i dine egne oplevelser. F.eks. kan du sige ”ej, jeg har været lidt uvenner med en kollega de seneste par dage, men i dag havde vi en rigtig god snak - har du prøvet at være uvenner med nogen fra klassen?”.
Måske er du i tvivl om dit barn har svært ved noget fagligt. I stedet for at spørge direkte, kan du sige ”lige nu er vi i gang med at bygge et hus for en kunde og det er vildt svært at lægge gulvet - har du prøvet, at det kan være svært nogle gange i skolen?”.

Råd nr. 5: Lad dit barn tale og lytte 

Du og dit barns samtale skal gerne være en samtale og ikke en monolog. Når du taler med dit barn så husk, at både du og dit barn skal sige noget. Det bedste ville være, hvis dit barn vænner sig til at spørge dig, hvordan det gik på dit arbejde i dag, så bliver dialogen ligeværdig. Du kan begynde denne vane med at lade dit barn fortælle først, og derefter fortælle om din dag - også selvom du ikke er blevet spurgt.

Ovenstående 5 råd kan opsummeres til:

Vær konkret, brug ugeplan, giv tid, start selv, tal og lyt.

Aldersbestemte råd

Der er også nogle særlige kneb du kan bruge til børn på forskellige klassetrin. Her kan du læse om nogle af disse særlige kneb.

Særligt til børn i indskolingen (0. til 3. klasse)

  • Godnathistorie
    Det kan være en god idé at læse godnathistorie sammen. At have god tid inden sengetid, hvor der er ro og tryghed, er en god mulighed for at tale med dit barn. Der er også gode muligheder for at lære. Hvis dit barn selv kan læse, kan I skiftes til at læse højt. De ord dit barn lærer gennem at læse historier vil gavne i alle skolens fag.

  • Lad dit barn tegne
    Hvis dit barn har svært ved at fortælle om dagen, så bed det tegne en tegning over, hvad der skete i f.eks. matematik. Så kan du spørge ind til de ting som bliver tegnet.

Særligt til børn i udskolingen (7. til 9. klasse)

  • Gå en tur
    Det er en anden oplevelse at tale sammen mens man går. Dit store barn føler sig ikke fanget i situationen ligesom derhjemme under middagen. Gåturen kan måske åbne op for en samtale.

  • Vær tålmodig
    Der sker meget i dit barns liv i øjeblikket. I stedet for at presse dit barn, så vær tålmodig. Grib de chancer der opstår for at have en samtale.
Har du et spørgsmål, du vil stille om Start en samtale med dit barn? Skriv det i Webmatematiks forum!
Har du en kommentar til indholdet på denne side? Send os en mail!