Daglige gøremål
Der vil ofte opstå situationer i hverdagen, hvor der er mulighed for, at dit barn kan træne sin matematiske tankegang. Det handler ofte om, at du skal lade dit barn løse nogle af hjemmets gøremål uden at hjælpe dem for meget. Du gør helt sikkert en masse af det i forvejen uden at forbinde det med matematik.
Madlavning er eksempelvis en oplagt mulighed for læring gennem hele skoletiden.
Her kommer nogle andre eksempler, som er opdelt i tre niveauer.
Indskoling (0. til 3. klasse)
Få dit barn til at dække bord og hjælpe med maden:
- I stedet for at lægge service frem til dit barn, så lad dem selv finde ud af, hvor mange tallerkener, knive og gafler, der skal bruges.
- Sig, at kniven skal ligge til højre og gaflen skal ligge til venstre.
- Sig, at skeen skal ligge ved siden af gaflen og glasset skal stå bag ved tallerkenen.
- Bed barnet om at tage tre tomater.
- Bed barnet om at hente en tomat mere.
- Bed barnet om at finde en større skål.
- Bed barnet om at afveje 100 gram.
- Bed barnet om at fordoble eller halvere opskriften.
Få dit barn til at hjælpe med at rydde op:
- Kan madresterne være i den store eller lille beholder?
- Kan klodserne være i én kasse, eller skal vi bruge to?
- Hvor lang tid skal vi bruge på at rydde op?
- Hvor meget plastik smider vi ud i forhold til andet affald?
Alle ordene i ovenstående eksempler er vigtige for dit barns udvikling i matematik.
Mellemtrin (4. til 6. klasse)
Dit barn begynder at forstå mere om verden når de kommer i 4. klasse, og det giver nogle flere muligheder for, hvad I kan lave sammen.
Børnenyheder er oplagte at se sammen:
- DR laver Ultranyt som virkelig kan anbefales. Vær nysgerrig når der optræder udregninger eller diagrammer i nyhederne - kan du have en samtale med dit barn om det?
Dit barn kan også sagtens blive involveret i de daglige indkøb:
- Få dit barn til at vurdere, hvor meget mælk I skal købe til en hel uge.
- Få dit barn til at købe ind til aftensmad, hvor de skal bruge under 200 kr.
- Hvis dit barn får lommepenge, så tal med dit barn om opsparing (vil de gemme pengene eller bruge dem nu?)
Udskoling (7. til 9. klasse)
Dit barn bliver mere selvstændigt i denne tid. En del af det, at blive selvstændig betyder også at man selv kan overkomme flere situationer, der indebærer matematik.
Økonomi:
- Lad dit barn betale nogle af sine regninger selv - f.eks. for sin mobiltelefon.
- Giv dit barn tøjpenge og bed om at se et regnskab hver måned.
- Involver dit barn i planlægning af f.eks. konfirmationsfesten. Hvilke omkostninger er der ved festen, og hvad skal eventuelle pengegaver bruges på?
- Du kan opfordre dit barn til at finde sig et fritidsjob. Der er et enormt læringspotentiale i at møde arbejdsmarkedet - ikke kun for matematikfaget. Afgangsprøven i matematik i 2020 handlede om Anna, der havde et fritidsjob på et lager. Annas timeløn var 88,92 kr. og hun skulle betale arbejdsmarkedsbidrag. Egne erfaringer med den slags er guld værd i matematikundervisningen og er derfor gode at involvere dit barn i. Hold dig ikke tilbage blot fordi matematikken er blevet kompleks.
Husk at aktiviteterne ikke skal blive til noget dit barn allerede gør i skolen.