Regnemetoder og strategier

Mange forældre oplever, at matematik har forandret sig siden de selv gik i skole. Mange fortæller, at ”jeg brugte nogle andre metoder end de bruger i dag” eller ”jeg kan ikke hjælpe mit barn med de metoder som du bruger i skolen”.

Hvordan skal børn regne i dag?

Før i tiden brugte man lang tid på at lære metoder til f.eks. at trække to tal fra hinanden. Mange voksne har lært nogle helt bestemte metoder til at løse hver type regnestykke. Måske kan du huske denne metode:

Det var ikke så vigtigt, om man forstod metoden - man skulle bare kunne bruge den. Fordi de fleste har en lommeregner på sig konstant, er den slags metoder ikke nødvendigt på samme måde længere. Det betyder, at matematikundervisningen har ændret sig.

I dag er der større fokus på, at dit barn forstår, hvorfor og hvordan metoderne virker - det er vigtigere, end at de bruger én bestemt metode. Derfor vil du til tider opleve, at dit barn løser regnestykker på en anden måde, end du selv har lært det. Det er slet ikke sikkert, at disse nye metoder er hurtigere, end den metode du selv har lært - men det er heller ikke formålet. Formålet er at forstå, hvorfor det virker - frem for at kunne lave mange regnestykker hurtigt.

Hvad er regnestrategier?

En regnestrategi er en strategi for at løse eller tilgå et regnestykke på. De første regnestykker vi lærer at løse med regnestrategier, er typisk plus og minus. Du har måske selv lært metoden, hvor man kan lægge to tal sammen ved at skrive dem op under hinanden. Først lægger man 1’erne sammen, så 10’erne, dernæst 100’erne osv.

Måske tænker du ikke over det, men det kræver faktisk viden om, hvordan vores talsystem er bygget op for at forstå hvorfor denne metode virker.

I dag går vi meget op i, at eleverne har forståelse for, hvorfor deres strategier virker. Du kan f.eks. se et barn løse ovenstående regnestykke på denne måde:

Her har man opdelt 68 i 50, 10 og 8, og regner regnestykket lidt ad gangen.

Det er ikke nødvendigt, at du som forælder kender alle de regnestrategier, dit barn bruger. Hvis du har flere børn, kan det sågar være, at de bruger forskellige strategier. Det vigtigste er, at dit barn forstår, hvorfor strategierne virker. Som forælder kan du derfor hjælpe ved at spørge ind og være nysgerrig.

Overslag

En anden vigtig del af undervisningen i dag handler om overslag. Et overslag er et cirka bud på, hvad resultatet af et regnestykke er. Dit barn skal kunne forholde sig kritisk til det resultat, deres lommeregner spytter ud. De skal kunne forholde sig til, at 12*7 er mere end 70, men mindre end 90. De skal også kunne regne det præcise tal uden brug af lommeregner, men her må det gerne tage lidt mere tid.

Hvordan kan du hjælpe?

Det kan være frustrerende, at du ikke kender den metode, dit barn benytter - og rigtig mange voksne får lyst til at lære sit barn den metode, de selv forstår. Det kan sagtens være, at dit barn kan bruge din metode. Men husk, at selvom dit barn kan bruge metoden, er det ikke sikkert, at de forstår den. Der kan opstå unødige konflikter omkring lektier, hvis dit barn bliver forvirret.

Prøv derfor i første omgang at spørge ind til, hvordan dit barn løser regnestykkerne. Få dem til at forklare dig, hvordan de tænker og hvordan de skriver det ned. Du kan hjælpe dit barn med at holde fokus, at holde styr på sine udregninger og stille uddybende spørgsmål (‘Hvorfor skriver du det tal der?’ ‘Hvordan vidste du, at det gav det?’ ‘Hvad har du fundet ud af nu?’). Selvom du ikke nødvendigvis forstår dit barns metode, så er din hjælp stadig uvurderlig.

Hvis dit barn er mere interesseret

Måske er dit barn interesseret i den metode, du bruger når du regner til dagligt. I så fald kan I prøve, at løse regnestykker på din måde og se, om I får samme resultat. Bagefter kan I tale om, at det er sejt, at man får samme resultat, selvom man gør det på helt forskellige måder!

I kan også kigge sammen i dit barns matematikbog og se om der er forskellige metoder i den.

Har du et spørgsmål, du vil stille om Regnemetoder og strategier? Skriv det i Webmatematiks forum!
Har du en kommentar til indholdet på denne side? Send os en mail!