Digitale hjælpemidler

I takt med at det bliver mere almindeligt, at skoleelever bruger computere som redskab, er der også dukket matematik-programmer op. Der er overordnet tre typer programmer, eleverne skal lære: geometriprogrammer, regnearksprogrammer og CAS-programmer. De tre typer bliver beskrevet nedenfor. Men inden vi når så langt, kommer nogle pointer omkring brugen af de digitale hjælpemidler.

Du behøver ikke være ekspert

Der er mange forældre, for hvem disse matematikprogrammer er helt nye. Og i modsætning til dit barn, så er der ikke nogen, der underviser dig i at bruge dem. Der er altså ikke nogen, der forventer, at du er ekspert. Ofte kan du som forælder stadig hjælpe dit barn og støtte op om brugen af programmerne. Træk på de ressourcer, du selv har, og hvis det er muligt, så lad dit barn få adgang til en computer derhjemme. Lær dit barn at søge hjælp på nettet eller sæt jer sammen og find videoer på YouTube, der kan hjælpe jer med at forstå programmerne. Så lærer dit barn, at YouTube er meget mere end en platform for underholdning.

Spørg nysgerrigt ind til dit barns brug af programmerne. Bed dem forklare, hvad det er de bruger programmerne til, ros dit barn for det, de kan og støt dit barn, når de møder modstand.

Digitale hjælpemidler i 4. klasse

Her kommer et eksempel på undervisning med digitale hjælpemidler:

En 4. klasse skal arbejde med formler for omkreds og areal af kvadrater.

 

Her kan et geometriprogram være godt til at understøtte børnenes forståelse. De vil kunne tegne kvadrater i mange størrelser - og endda ændre størrelsen ved at trække i kvadratets hjørner i stedet for at tegne et nyt kvadrat. Med programmet kan dit barn hurtigt tegne mange figurer. De vil også kunne få programmet til at udregne og skrive kvadratets sidelængde, omkreds og areal.

Dermed vil de kunne undersøge mange kvadrater. De kan også skrive målene ind i en tabel, for at undersøge dem og forsøge at finde sammenhænge. Det er en måde at lade børnene arbejde undersøgende med de tre begreber - sidelængde, omkreds og areal. Børnene arbejder på egen hånd, i stedet for at få en formel, som de lærer udenad.

Program-ordbog

Her er en lille ordbog til de mest almindelige programmer i folkeskolen. Det er meget forskelligt hvornår matematiklæreren introducerer programmerne og hvor meget de fylder i undervisningen.

Dynamisk geometri (GeoGebra, Geometer)

Dynamiske geometriprogrammer bruges til at lave geometriske konstruktioner og beregne geometriske egenskaber (fx længde og areal). Det kan også bruges til at tegne grafer for funktioner, løse simple ligninger og lave regression på datapunkter.

 

Regneark (Excel, Google Sheets)

Regneark kan bruges til at arbejde med data og formler. Det er programmer som Microsoft Excel eller Google Sheets. Det benyttes ofte til at lave statistik eller til at bruge fx økonomiske formler til at lave grafer over renteudvikling.

 

CAS (TI-Nspire CAS, MatematiKan, WordMat, Maple, CalcMe, GeoGebra)

CAS står for Computer Algebra System og er programmer, der kan arbejde med variable, formler og symbolske repræsentationer. Programmerne kan fx løse ligninger, producere grafer og statistiske diagrammer. CAS-programmer, der er målrettet folkeskolen og gymnasiet indeholder ofte også tekstredigering, hvilket gør at man kan opstille opgavebesvarelser hvor man både har beregninger og ledsagende tekster.

Har du et spørgsmål, du vil stille om Digitale hjælpemidler? Skriv det i Webmatematiks forum!
Har du en kommentar til indholdet på denne side? Send os en mail!